Usein kysyttyjä kysymyksiä
Voinko käyttää lomakohdettani itse?
Kyllä. Jos ei ole varauksia, voit käyttää lomakohdettasi itse
ilmoittamalla ajankohdan Ylläksen Matkailulle. Toivomme, että vältät
tekemästä omia varauksia sesonkiajoille parhaan mahdollisen
myyntituloksen saavuttamiseksi.
Voiko Ylläksen Matkailu antaa takuut myyntituloksesta?
Varausten määrään vaikuttaa moni asia, kuten lomakohteen varustetaso,
hinta, koko ja sijainti. Loppujen lopuksi asiakkaat itse päättävät
missä he haluavat lomansa viettää. Ylläksen Matkailu ei anna takuuta
myyntituloksesta, mutta toki teemme parhaamme päästäksemme hyviin
tuloksiin.
Mitä jos en ole tyytyväinen lomakohteeni myyntituloksiin?
Jos näin tapahtuu, selvitämme yhdessä kanssasi mistä huono myyntitulos
johtuu. Asiakkaiden vähyys saattaa johtua esim. epäviihtyisästä
sisustuksesta, liian korkeasta vuokrahinnasta tai huonoista valokuvista.
Voinko sanoa sopimuksen irti nopeammin kuin 6 kuukauden irtisanomisajalla?
Kyllä. Jos asiakkaille täytyy varata uusia kohteita, joudumme
veloittamaan Sinulta tästä aiheutuvat kustannukset. Lisäksi laskutamme
sopimuksen mukaisen irtisanomismaksun (sopimussakko).
Jos tarjoat lomakohdettasi vuokralle jonkun toisen tahon kautta, muista
että Ylläksen Matkailulla on aina oltava tiedossa voimassa oleva
varaustilanne päällekkäisvarausten estämiseksi. Ylläksen Matkailu
esittelee lomakohteet online-palvelussaan, jolloin niiden varaamisen
täytyy olla mahdollista reaaliaikaisesti.
Voinko toimittaa valokuvia kohteestani julkaistavaksi netissä?
Kyllä. On hyvä asia, jos voit toimittaa tuoreita kuvia
lomakohteestasi ja sen ympäristöstä. Ylläksen Matkailun netissä on
mahdollista julkaista jopa 20 kuvaa/kohde. Päivitämme kuvia keskimäärin
kerran vuodessa. Lähetä kuvat sähköpostilla. Tiedostomuodolla ei ole
väliä, mutta parhaiten käy jpg. Jos lähetät paljon kuvia kerralla, niin
katso ettei yhden viestin tiedostokoko ole yli 10 MT. Tavallisen
digikameran käsittelemättömiä kuvia mahtuu yhteen viestiin 4-6 kpl.
Voinko itse päivittää kohteeni kuvausta?
Et pääse itse suoraan muokkaamaan tekstiä, mutta voit toimittaa
päivitettävät tai uudet tiedot Ylläksen Matkailulle. Me päivitämme
kuvauksen puolestasi ja huolehdimme myös käännöksistä muille kielille.
Voinko itse tehdä tarjoushintoja tai muuttaa hintoja?
Eri sesonkiajat on huomioitu Ylläksen Matkailu käyttämässä
hinnoittelumallissa. Esimerkiksi hiihtolomien aikaan on kalliimpaa kuin
toukokuussa tai syksyllä. Voit muuttaa lomakohteesi hintatasoa
sopimalla asiasta Ylläksen Matkailun kanssa.
Voinko säilyttää lomakohteessa omia tavaroitani?
Kyllä, mutta kaikki henkilökohtaiset tavarat tulee säilyttää lukkojen
takana. Vuokrattavassa lomakohteessa ei saisi olla asiakkaiden
nähtävillä esim. valokuvia, vaatteita, pyyhkeitä, mausteita,
ruokatarvikkeita, henkilökohtaiseen hygieniaan tarkoitettuja pesuaineita
jne.
Onko Ylläksen Matkailulla huoltopalveluita tai avainten luovutuspalvelua?
Ei ole, mutta pystymme antamaan luotettavien huoltajien ja
avainpalveluiden yhteystietoja. Sinun on itse tehtävä huolto- ja
avainpalvelusopimukset ja ilmoitettava Lomarenkaalle kenet valitsit.
Onko Ylläksen Matkailulla vakuutuksia?
Ei ole. Sinun on itse huolehdittava siitä, että lomakohteesi on kattavasti vakuutettu.
Jos jostain syystä haluat että lomakohteesi tulee vain suomalaisia,
voidaan kohteesi esitellä ainoastaan Ylläksen Matkailun suomenkielisessä
online-palvelussa. Tämä ei takaa sitä, ettei tulijoiden joukossa olisi
esim. suomalaisten ulkomaalaisia tuttavia, mutta ainakin suurin osa
asiakkaista on kotimaisia.
Voiko asiakkaita valikoida?
Kohteen kuvaukseen voidaan halutessasi laittaa maininta ”vain
perheille”. Tämä on kuitenkin luoteeltaan enemmänkin toivomus kuin
määräys, koska asiakkaat tekevät valtaosan varauksista netissä eikä
Ylläksen Matkailulla ole minkäänlaisia mahdollisuuksia kontrolloida
sitä, kuka mökille on tulossa.
Meneekö omista varauksista maksua?
Ei mene. Jos kohteessasi ei ole varauksia, voit tehdä varauksen omalle
asiakkaallesi ilmoittamalla siitä kirjallisesti. Toimistoajan
ulkopuolella ilmoitettu oma varaus katsotaan tapahtuneeksi seuraavana
toimistopäivänä. Omistajaliittymän kautta voit tehdä oman varauksen
vapaaseen ajankohtaan silloin kun sinulle sopii.
Voiko Ylläksen Matkailu laskuttaa asiakasta?
Kyllä. Oman varauksen voi antaa myös Lomarenkaan laskutettavaksi. Siinä
tapauksessa Lomarenkaalle ilmoitetaan asiakkaan laskutusosoite ja muut
yhteystiedot. Tällöin omistaja saa Lomarenkaalta 10-15 prosentin
myyntipalkkion.
Milloin varauksesta tulee tilitys?
Tilitys maksetaan lomakohteen omistajalle kahden viikon kuluttua varauksen alkamispäivästä.
Millä tavalla Ylläksen Matkailu ilmoittaa varauksista?
Voit katsoa varaustilanteen koska tahansa OMAliittymästä.
Lisäksi Ylläksen Matkailu ilmoittaa omistajalle varauksista
kirjallisesti lähettämällä joko muuttuneen varaustilanneilmoituksen
postitse viikoittain tai ilmoittamalla varauksesta sähköpostilla
välittömästi. Viimehetken varaukset (tuloon alle 7 vrk) ilmoitetaan myös
puhelimitse.
Kuka korvaa jos asiakkaat hajottavat paikat tai jotain varastetaan?
Asiakas on itse vastuussa lomakohteessa aiheuttamistaan vahingoista.
Asiakkaiden tulee ilmoittaa sattuneesta vahingosta heti lomakohteen
huoltajalle tai omistajalle. Asiakas on velvollinen korvaamaan
aiheuttamansa vahingot suoraan lomakohteen huoltajalle tai omistajalle.
Korvauksen suuruudesta on sovittava paikan päällä. Jälkeenpäin
esitettyjä korvausvaatimuksen aiheita ei voida yhdessä todeta ja
asiakasta on vaikeaa tai mahdotonta asettaa korvausvastuuseen. Mikäli
korvausvaade kuitenkin esitetään jälkikäteen, on sitä varten hyvä kerätä
todisteita esim. valokuvien muodossa.
Voinko ottaa panttimaksun vaikka siitä ei ole mainittu kohteen kuvauksessa?
Kyllä. Huoltajalla tai omistajalla on asiakkaan saapuessa
varausehtojen mukaan oikeus periä 150 euron suuruinen vakuusmaksu
asiakkaalta tämän velvoitteiden täyttämisen vakuudeksi ja vahingon
varalta. Voit periä suuremmankin vakuusmaksun, mutta 150 euroa
suuremmasta vakuusmaksusta on oltava maininta kohteen kuvauksessa.
Mitä jos en pärjää omalla kielitaidollani asiakkaiden kanssa?
Ylläksen Matkailu auttaa Sinua mahdollisuuksien mukaan.
Ongelmatilanteissa voit soittaa asiakaspalveluun. Suosittelemme, että
käytät tulkkia usein toistuvissa tilanteissa kuten asiakkaiden
vastaanotossa.
Pitääkö lomakohteessa olla pinnasänky ja syöttötuoli?
On hyvä, että pikkulapsia varten voidaan toimittaa pyynnöstä
pinnasänky ja syöttötuoli. Näitä ei kuitenkaan tarvitse pysyvästi joka
kohteessa olla.
Mitä teen jos asiakas ei ole ilmoittanut tuloaikaansa?
Asiakkaat on ohjeistettu ilmoittamaan saapumisaikansa etukäteen,
mutta monet eivät sitä silti tee. Yleensä asiakkaat saapuvat klo 16.00 –
18.00 välillä. Tarvittaessa voit soittaa asiakkaalle ja tiedustella
arvioitua saapumisaikaa. Jos asiakasta ei tavoiteta ja häntä ei ala
kuulua, ei tarvitse kuitenkaan loputtomiin odotella. Voit jättää
näkyvälle paikalle viestin, jossa pyydät asiakasta soittamaan.
Mitä tehdään, jos asiakas ilmoittaa saapuvansa klo 12.00 ja edelliset asiakkaat ovat vielä lomakohteessa?
Asiakasta ei tarvitse päästää kohteeseen ennen klo 16:ta. Pyydät vaan
asiakasta kohteliaasti odottamaan. Missään tapauksessa etuajassa
saapuvaa asiakasta ei saa päästää siivoamattomaan kohteeseen.
Miten toimin jos asiakkaat eivät ollenkaan saavu?
Jos asiakkaat eivät saavu vielä seuraavankaan päivänä, täytyy asiasta
ehdottomasti ilmoittaa Ylläksen Matkailulle. Ylläksen Matkailu
selvittää mitä on tapahtunut ja pitää Sinut ajan tasalla.
Voinko sallia koiran/kissan tuonnin poikkeustapauksessa vaikka mökissä on lemmikkieläinkielto?
Monet asiakkaat ovat allergisia ja he suosivat lomakohteita, joissa
on lemmikkieläinkielto. Tästä syystä lemmikkejä ei tulisi sallia
lemmikeiltä kiellettyyn kohteeseen.
Mitä liinavaatepakettiin kuuluu?
Asiakkaat voivat tilata ennakkoon liinavaatepaketin (alk. 10
€/henkilö), johon kuuluu lakanat, tyynyliina, kylpy- ja käsipyyhe.
Sänkyjä ei tarvitse pedata valmiiksi.
Mikä on matkustajailmoitus?
Matkustajailmoitus on viranomaislomake. Kohteen omistaja on lain
mukaan vastuussa matkustajailmoitusten keräämisestä, säilyttämisestä ja
toimittamisesta edelleen. Toimitamme lomakkeet asiakkaille aina
ennakkoon laskun mukana. Koska lomake saattaa kuitenkin unohtua, niitä
on hyvä pitää mökillä aina valmiina. Lisätietoja
matkustajailmoituksesta saat tästä http://lomaletter.pointcms.com/newsletter/LR-matkustajailmoitus.pdf.
Onko minun tarkistettava kohde asiakkaiden lähdettyä ennen seuraavien asiakkaiden tuloa?
Kyllä, ehdottomasti. Jollei asiakas ole tilannut loppusiivousta, niin
silloin asiakkaiden tulisi siivota lokakohde ennen poistumistaan.
Huoltajan tai omistajan on aina tarkastettava mökin siisteys ja
tarvittaessa siivottava mökki vaihtopäivänä. Tärkeintä on, että seuraava
asiakas saa aina siistin mökin käyttöönsä. Vaikka seuraava asiakas ei
tulisikaan samana päivänä, täytyy lomakohteessa käydä.
Pitääkö minun ostaa wc- ja talouspaperit? Entä pesuaineet?
Lomakohteesta pitää löytyä vähintään 2 rullaa wc-paperia per wc eli
ns. aloitussetti. Asiakkaat eivät aina muista tuoda mukanaan kaikkea
mitä pitäisi ja tästä syystä on vessapaperia on hyvä olla. Talouspaperi
ei kuulu pakolliseen varustukseen. Lomakohteessa pitää olla riittävästi
käsi- ja konetiskiainetta. Siivousvälineitten lisäksi puhdistusaineet
sisältyvät vuokrahintaan.
Voiko Ylläksen Matkailu lähettää jälkikäteen siivouslaskun asiakkaille?
Jälkeenpäin lähetettävän siivouslaskun suuruudesta pitäisi sopia
asiakkaan kanssa heti paikan päällä ennen asiakkaiden
poistumista. Ylläksen Matkailu ei laskuta omistajan puolesta
siivoulaskuja jälkikäteen. Mahdollinen lisälasku lähetetään huoltajan
tai omistajan toimesta. Huoltaja tai omistaja voi saada Ylläksen
Matkailulta apua siivouslaskun lähettämisessä ulkomaiselle
asiakkaalle. Ylläksen Matkailu ei voi taata, että lasku tulee
maksetuksi.
Pitääkö asiakkaita olla vastassa?
Suurin osa asiakkaista toivoo, että he tapaisivat avaintenantajan,
huoltajan tai omistajan henkilökohtaisesti, mutta näin ei ole pakko
toimia. Avaimet voi toimittaa esim. lomakohteessa olevaan avainboxiin.
Tärkeintä on, että asiakkaalla on puhelinnumero, josta hän saa apua
tarvittaessa.
Varausilmoituksessa luki että mökille tulossa 2 henkilöä ja heitä tulikin 4?
Ratkaisevaan on mökin kuvauksessa ilmoitettu lomakohteen henkilömäärä. Jos tämä määrä ei ylity, kaikki on kunnossa.
Lomakohteessa on paljon ylimääräisiä henkilöitä. Voinko mennä sanomaan että osan pitää poistua?
Lomakohdetta saa enimmillään käyttää niin monta henkilöä, mitä on
kohteen kuvauksessa ilmoitettu. Juhlista ja muista tilaisuuksista,
joissa mökin henkilömäärä tilapäisesti ylittyy, tulee sopia ennakkoon
Sinun kanssasi. Sinulla on oikeus pyytää ylimääräisiä henkilöitä
poistumaan.
Saavatko asiakkaat tuoda mukanaan esim. oman teltan?
Teltan ja asuntovaunun tai vuokrattavien välineiden (esim.
kylpypalju) käyttö lomakohteen tontilla ilman lupaasi on kielletty
varausehdoissa.
Jos jokin laite kuten vesipumppu, lämminvesivaraaja tai joku muu
hajoaa. Kuinka pian pitää korjata ja tuleeko korvausvaatimuksia?
Olet korvausvelvollinen siltä ajalta, kun olet ollut tietoinen
siitä, että jokin laite on epäkunnossa ja sitä ei ole korjattu. Hoida
siis kaikki asiat kuntoon saman tien anteeksipyyntöjen kera.
Kiinnostaako Sinua yhteistyö?
Ota yhteyttä asiantuntijaamme. Yhteydessä kanssasi voimme suunnitella
parhaan mahdollisen tavan lomakohteesi markkinoimiseksi Ylläksen
Matkailun ja Lomarenkaan kotimaisille ja ulkomaisille asiakkaille.
Yhteydenotto ei sido Sinua millään tavalla. Teemme Sinulle ehdotuksen
siitä miten edetä ja aloittaa yhteistyö kanssamme. Kaikki lähettämäsi
tiedot käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja Sinä päätät
jatkotoimista.
Ota yhteyttä!
Ylläksen Matkailu Oy
0306 502 580
yllaksen.matkailu@yllas.fi