Näin menestyt mökin vuokraajana
Asiakkaiden vastaanotto
Asiakkaille on ennakkoon toimitettu ajo-ohjeet avaintenluovutuspaikkaan
tai mökille ja heitä on pyydetty ilmoittamaan saapumisaikansa etukäteen.
Normaalisti lomakohde on asiakkaan käytössä klo 16.00 alkaen ja
useimmiten he saapuvatkin niihin aikoihin.
Suurimmalle osalle asiakkaista riittää, että heidät ohjataan
lomakohteeseen ja että heillä on huoltajan tai omistajan puhelinnumero
siltä varalta, että heille tulee ongelmia.
Jotkut asiakkaat arvostavat sitä, että heidän kanssa käydään
yhdessä lomakohteessa ja selvitetään tärkeimmät asiat: ovien lukitus,
laitteiden käyttö, mihin roskat ja tuhkat laitetaan jne. Ja kerrotaan
miten huoltajan/omistajan tavoittaa, jos tulee ongelmia.
Vakuusmaksu
Huoltajalla tai omistajalla on saavuttaessa varausehtojen mukaan
oikeus periä 150 euron suuruinen vakuusmaksu asiakkaalta tämän
velvoitteiden täyttämisen vakuudeksi ja vahingon varalta. Lomakohteen
huoltaja/omistaja palauttaa vakuusmaksun asiakkaalle lähtöpäivänä, jos
paikat ovat kunnossa. Vahinkojen korvaus sekä siivouksesta aiheutuvat
kustannukset voidaan pidättää vakuusmaksusta. Ylläksen
Matkailu suosittelee vakuusmaksun perimistä.
Asiakkaan vastuu aiheuttamistaan vahingoista
Asiakas luovuttaa lomakohteen ja sen avaimet lähtöpäivänä klo 12.00,
ellei muuta ole sovittu. Jos asiakas lähtee normaalista poikkeavaan
aikaa (esim. yöllä) tai jos asiakas ei ilmoita lähdöstään, on
huoltajalla tai omistajalla oikeus palauttaa vakuusmaksu jälkikäteen.
Asiakas on vastuussa lomakohteessa aiheuttamistaan vahingoista.
Asiakkaiden tulee ilmoittaa sattuneesta vahingosta heti lomakohteen
huoltajalle tai omistajalle. Asiakas on velvollinen korvaamaan
aiheuttamansa vahingot suoraan lomakohteen huoltajalle tai omistajalle.
Asiakkaan tulee poistuttaessa jättää lomakohde siistiin kuntoon
Asiakas on velvollinen maksamaan lomakohteen siivoamisesta aiheutuvat
kulut siinä tapauksessa, että lomakohteen sisätiloissa on tupakoitu tai
siivousta ei ole suoritettu tai se on suoritettu puutteellisesti ja
lomakohteen huoltaja/omistaja joutuu huolehtimaan siitä ennen seuraavan
asiakkaan saapumista.
Korvauksen suuruudesta on sovittava paikan päällä. Jälkeenpäin
esitettyjä korvausvaatimuksen aiheita ei voida yhdessä todeta ja
asiakasta on vaikeaa tai mahdotonta asettaa korvausvastuuseen. Mikäli
korvausvaade kuitenkin esitetään jälkikäteen, on sitä varten hyvä kerätä
todisteita esim. valokuvien muodossa.
Tilattuun loppusiivoukseen tai lomakohteen vuokrahintaan sisältyvään
loppusiivoukseen ei sisälly astioiden pesu ja roskien vienti. Lisäksi
asiakkaan tulisi viedä tyhjät pullot ja tölkit pois ja laitettava
huonekalut paikoilleen.
Huolto ja toimenpiteet vaihtopäivinä
Vaikka kohteella olisi erikseen huoltaja, siivooja ja avainten
antaja, on omistaja viimekädessä vastuussa siitä, että lomakohde on
siivottu ja kaikin puolin kunnossa aina kun uudet asiakkaat saapuvat.
Omistaja vastaa siitä, että kaikki ovat saaneet tarpeellisen tiedon
siitä, kuinka lomakohteen ja avainten luovutus, toimenpiteet asiakkaiden
vaihtuessa ja huolto tulee suorittaa.
Periaatteessa asiakkaiden tulisi jättää lomakohde siistiin kuntoon
poistuessaan, mutta jonkun on aina tarkastettava kohteen siisteys ja
tarvittaessa siivottava vaihtopäivänä. Tärkeintä on, että seuraava
asiakas saa aina siistin lomakohteen käyttöönsä.
Vaihtopäivän tarkistuslista
Keittiö
Astiat ja ruoanlaittovälineet ovat puhtaat
Korvaa mahdolliset rikkoontuneet astiat uusilla
Astianpesukone on tyhjennetty ja puhdas
Jääkaappi ja pakastin on tyhjennetty ja puhdas
Pienkoneet ovat toimintakuntoisia
Käytetty kahvinkeittimen suodatinpussi on laitettu roskikseen
Leikkuulauta on puhdistettu leivänmurusista
Roskat on viety ja uusi roskapussi on paikoillaan
Wc ja pesuhuone
Wc-istuin ja allas ovat puhtaat, wc-paperia on riittävästi
Suihkuverho/-seinä on puhdas
Laatat ja laattojen saumat ovat puhtaat
Lattiat ovat puhtaat
Roskat on viety ja uusi roskapussi on paikoillaan
Olohuone/makuuhuoneet
Sohvat ja nojatuolit on puhdistettu/imuroitu
Vuodevaatteet ovat puhtaat ja ehjät
Huonekalut ovat oikeilla paikoilla
Takkapuita on pilkottuna ja sisälle tuotuna
Yleistä
Lattiat ovat roskattomat ja puhtaat
Tv-kanavat toimivat
Palaneet lamput on vaihdettu
Huoneentaulu, palvelukansio, vieraskirja ja kartat ovat kunnossa
Saunan ja takan polttopuita on pilkottuna ja sisälle tuotuna
Tuhkat on poistettu takasta ja kiukaan tulipesästä
Siivousvälineet on käyttökunnossa (esim. imurin pölypussi tyhjä)
Pesuaineita on riittävästi
Piha
Portaat ja sisääntuloväylä on puhdistettu lumesta
Roskat on poistettu pihasta ja terassilta
Grillipaikka on puhdistettu
Vene on kunnossa ja puhdistettu
Halkovajassa on puita
Jätteet on kuljetettu pois ja tuhka-astia tyhjennetty
Laituri on kunnossa
Ulkokäymälän jäteastia on tyhjennetty
Asiakaspalaute
Varausehtojen mukaan asiakkaiden on tehtävä kaikki lomakohteen
varustukseen ja kuntoon liittyvät valitukset heti niiden aiheen
ilmaannuttua paikan päällä suoraan mökin huoltajalle tai omistajalle.
Näin mökin omistajalle annetaan mahdollisuus korjata puutteet. Jos
omistajalla on vaikeuksia hoitaa valitus paikan päällä, voi hän ottaa
yhteyttä Ylläksen Matkailuun. Me autamme kaikissa ongelmatapauksissa.
Kun pettymyksen aiheuttanut asia on korjattu viipymättä ja ystävällisesti, on asia useimmiten sillä selvä.
Kiinnostaako Sinua yhteistyö?
Ota yhteyttä asiantuntijaamme. Yhteydessä kanssasi voimme suunnitella
parhaan mahdollisen tavan lomakohteesi markkinoimiseksi Ylläksen
Matkailun ja Lomarenkaan kotimaisille ja ulkomaisille asiakkaille.
Yhteydenotto ei sido Sinua millään tavalla. Teemme Sinulle ehdotuksen
siitä miten edetä ja aloittaa yhteistyö kanssamme. Kaikki lähettämäsi
tiedot käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja Sinä päätät
jatkotoimista.
Ota yhteyttä!
Ylläksen Matkailu Oy
0306 502 580
yllaksen.matkailu@yllas.fi